Mogelijk botulisme in visvijver Het Ven in Veghel

Donderdag, 26 juli 2018

Ter bescherming van de gezondheid van mens en dier, waarschuwt de gemeente Meierijstad voor mogelijk botulisme in visvijver Het Ven in Veghel. Er zijn daar dode vogels gevonden en voor onderzoek meegenomen. Vermijd contact met het water en raak geen dode dieren aan. Rondom de vijver zijn waarschuwingsborden geplaatst door de gemeente Meierijstad. Vrijwilligers van HSV-Veghel hebben de afgelopen dagen kadavers verzameld en de gemeente heeft deze afgevoerd. In samenwerking met het waterschap Aa en Maas en de dierenarts praktijk in Landhorst werd afgelopen maandag bij een levende gans die verschijnselen van botulisme vertoonde bloed afgenomen wat opgestuurd werd naar het CVI in Lelystad. Wij zijn nu in afwachting op dat onderzoeksresultaat. Daarna wordt in samenwerking met het Waterschap de dierenarts en ook de gemeente Meierijstad een vervolg plan besproken.

Wij vragen de leden van HSV Veghel begrip voor de ontstane situatie en geduld te betrachten voordat het sein veilig kan worden gegeven.
Tot die tijd kunt u bijvoorbeeld ook gaan vissen op de vijver in het Bunderspark aan de Gemzeweide of andere stadswateren in Veghel.

Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Botulisme

Botulisme is een ernstige ziekte die veroorzaakt wordt door de gifstoffen (toxines) van een bacterie, Clostridium botulinum.
Bij mensen in Nederland is botulisme zeer zeldzaam.